Folosim module cookie pentru a oferi cea mai bună experiență de navigare pe site.
Politica de utilizare a cookie-urilor 

Declaratia SAF-T pentru contribuabilii mijlocii - in al 12-lea ceas

{alt}
Termenul limita pentru depunerea declaratiei SAF-T pentru contribuabilii mijlocii este extrem de aproape si multe firme sunt inca nepregatite.

Multi contribuabili mijlocii au amânat decizia de schimbare a programului informatic

Multe firme au amanat achizitia unui sistem ERP pana in ultimul moment. Multi contabili au amanat analiza datelor si a posibilitatilor de raportare in speranta ca firmele care produceau programele pe care le foloseau vor produce la timp mult-prea-complicata declaratie 406 SAF-T.

Multi producatori de software au iesit din joc

Dar, surpriza (sau nu). Multe firme producatoare de aplicatii de contabilitate au decis efectiv sa se retraga din aceasta competitie acerba de dezvoltare software. Daca programul nu avea structura suficient de vasta pentru a suporta necesitatile de codificare SAF-T, costul de a transforma programul in intregime s-a dovedit pentru multi nesustenabil din punct de vedere comercial.

Concret, multe firme producatoare de aplicatii de contabilitate au decis sa isi inchida portile de tot. Altii le-au comunicat clientilor sa isi gaseasca solutii alternative, pentru ca pretul pentru dezvoltarea sistemului pentru declaratia SAF-T este mult prea mare.

Alti producatori de programe de contabilitate au facut tot ce le statea in putinta pentru a servi totusi clientii, cel putin partial. De exemplu Saga. Saga nu este un sistem ERP si de aceea structura pe care o are nu ii permite decat sa exporte informatiile pe care le are, pe care utilizatorul trebuie sa le completeze manual pentru a putea obtine declaratia. La o firma medie, care are sute pana la mii de documente pe luna, aceasta munca este extrem de costisitoare.

Au aparut solutii paliative - cu care depunerea declaratiei tot presupune multa munca manuala

Au aparut aplicatii care ajuta firmele sa exporte date si sa le importe in alte aplicatii prin care se mai fac completari de date si apoi se exporta in formatele de depunere... O nebunie.

Fondurile de digitalizare au întârziat foarte mult

Multe firme au sperat ca vor putea achizitiona prin PNRR sau alte surse de finantare nerambursabile, dar acestea au intarziat cu mult peste termenele anticipate.


In Synapsa, declaratia SAF-T se genereaza prin apasarea unui buton

Pentru Synapsa, declaratia SAF-T nu a fost o provocare atat de mare, pentru ca structura sistemului informatic continea deja toate codificarile cerute. A fost necesara doar o translatare a acestora pentru a se identifica cu codurile SAF-T.
In Synapsa declaratia SAF-T se emite automat, fara interventii din partea utilizatorului, in baza informatiilor introduse in sistem prin utilizarea obisnuita.
Eventualele informatii lipsa sau gresite sunt semnalate de sistem, astfel incat utilizatorul sa le poata corecta. Acestea sunt, de exemplu: simboluri de conturi care nu exista ca atare in planul de conturi oficial, unitati de masura, coduri fiscale, s.a.

Synapsa ERP poate fi folosit si ca Software As A Service – deci se poate incepe utilizarea fara investii majore.



Cine are obligatia de a depune SAF-T

Obligația de transmitere a SAF-T se va face în funcție de categoria de contribuabil, astfel:

  • Contribuabilii mari încadrați în această categorie la data de 1 ianuarie 2022, care au făcut parte din această categorie și în anul 2021, au obligația de depunere a Declarației informative D406 de la data de 1 ianuarie 2022 (data de referință);
  • Contribuabilii mari încadrați în această categorie la data de 1 ianuarie 2022, care nu au făcut parte din această categorie în anul 2021, au obligația de depunere a Declarației informative D406 de la data de 1 iulie 2022 (data de referință);
  • Contribuabilii mijlocii încadrați în această categorie la data de 31 decembrie 2021 au obligația de depunere a Declarației informative D406 de la data de 1 ianuarie 2023 (data de referință);
  • Contribuabili mici încadrați în această categorie la data de 31 decembrie 2021 au obligația de depunere a Declarației informative D406 de la data de 1 ianuarie 2025 (data de referință);

Prin excepție, instituțiile de credit, instituțiile financiare nebancare, instituțiile financiare și societățile de asigurare/reasigurare (inclusiv societățile de administrare a investițiilor și administratorii de fonduri de investiții alternative/fonduri de investiții alternative, precum și administratorii de fonduri de pensii administrate privat și/sau fonduri de pensii ocupaționale, entități care sunt autorizate, reglementate și supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară), încadrate la data de 31 decembrie 2021 în categoria marilor contribuabili, au obligația de depunere a Declarației informative D406 de la data de 1 ianuarie 2023 (data de referință).

Contribuabilii care aveau obligația depunerii Declarației informative D406 conform datelor de referință, iar ulterior sunt încadrați într-o categorie pentru care nu s-a împlinit data de referință pentru depunerea declarației, vor continua să raporteze fișierul standard de control prin depunerea de Declarații informative D406.

În categoria contribuabililor care vor avea obligația de a depune la organul fiscal fișierul SAF-T sunt incluse și societățile nerezidente care au în România un cod de înregistrare în scopuri de TVA (contribuabilii înregistrați prin înregistrare directă, contribuabilii înregistrați prin reprezentant fiscal, sediile fixe).


Modalitatea de raportare și termene

Contribuabilii au obligația să transmită fișierul SAF-T sub forma Declarației informative D406, lunar sau trimestrial, urmând perioada fiscală aplicabilă pentru taxa pe valoarea adăugată (TVA). Contribuabilii care nu sunt înregistrați în scopuri de TVA și cei care au ca perioadă fiscală aplicabilă pentru TVA semestrul sau anul vor depune fișierul SAF-T trimestrial.

Fișierul SAF-T se va depune în format electronic, termenul-limită de depunere fiind:

  •    până în ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare (luna/trimestrul calendaristic), după caz, pentru alte informații decât cele privind „Stocurile” și „Activele”;
  •    până la termenul de depunere a situațiilor financiare aferente exercițiului financiar, în cazul Declarației informative D406 „Active”;
  •    în termenul stabilit de organul fiscal, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitării, în cazul Declarației informative D406 „Stocuri”.

Contribuabilii beneficiaza de o PERIOADA DE GRATIE, astfel:

  •     6 (șase) luni pentru prima raportare, respectiv 5 (cinci) luni pentru a doua raportare, 4 (patru) luni pentru a treia raportare, 3 (trei) luni pentru a patra raportare, 2 (două) luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere lunară a fișierului SAF-T;
  •     3 (trei) luni pentru prima raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere trimestrială a fișierului SAF-T.

Perioada de grație se calculează pornind de la ultima zi a perioadei de raportare pentru care aceasta se acordă, când obligația de transmitere devine efectivă pentru respectivul contribuabil.

Sursa: [Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1783/2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, publicat în Monitorul Oficial nr. 1073 din data de 9 noiembrie 2021]


Foloseste Synapsa pentru gestionarea activitatii si vei scapa si de grija raportarii SAF-T.